דגים לא אוהבים טופי

רבקה צדיק-פישר & שירלי נס-ברלין

בָּעוֹלָם שֶׁבּוֹ אָנוּ חַיִּים, קוֹרִים דְּבָרִים נְעִימִים וְגַם דְּבָרִים לֹא נְעִימִים. לִפְעָמִים נֶחְמָד לָנוּ וְנֶחְמָדִים אֵלֵינוּ, אֲבָל יֶשְׁנָן פְּעָמִים שֶׁבָּהֶן אָנוּ מַרְגִּישִׁים רַע.
לִפְעָמִים זֶה מִשּׁוּם שֶׁמִּישֶׁהוּ הֶעֱלִיב אוֹתָנוּ אוֹ כָּעַס עָלֵינוּ, וְלִפְעָמִים זוֹ תְּחוּשָׁה לֹא נְעִימָה שֶׁעוֹלָה מִתּוֹכֵנוּ.
הַסֵּפֶר הַזֶּה מַצִּיג לִפְנֵיכֶם אֶת אַרְגַּז הַכֵּלִים הַפְּרָטִי שֶׁלָּכֶם לִפְתּוֹר מְצוּקוֹת בַּלֵּב.
זֶה לֹא בְּדִיּוּק כְּמוֹ אַרְגַּז הַכֵּלִים שֶׁל אַבָּא שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מַבְרֵג וּפַטִּישׁ...
זֶהוּ אַרְגַּז כֵּלִים שֶׁנִּמְצָא בָּרֹאשׁ, בַּגּוּף וּבַלֵּב שֶׁלָּכֶם - הַמַּחְשָׁבוֹת, הָרְגָשׁוֹת וְהַדִּמְיוֹן הַפְּרָטִיִּים שֶׁלָּכֶם. הַמְּבֻגָּרִים קוֹרְאִים לְזֶה - חֲשִׁיבָה חִיּוּבִית.
אַתֶּם יְכוֹלִים לָקַחַת אֶת הַכֵּלִים שֶׁבַּסֵּפֶר וּלְלַמֵּד אֶת הַלֵּב שֶׁלָּכֶם לְהַרְגִּישׁ הַרְבֵּה יוֹתֵר טוֹב.

רִבְקָה צַדִּיק–פִישֶׁר, מַרְצָה וּמַנְחַת סַדְנָאוֹת לַחֲשִׁיבָה חִיּוּבִית
וְשִׁירְלִי נֵס–בֶּרְלִין (בִּתָּהּ שֶׁל רִבְקָה), מַרְצָה וּמַנְחַת סַדְנָאוֹת
לַחֲשִׁיבָה חִיּוּבִית, חִבְּרוּ אֳת הַסֵּפֶר ´לְנַצֵּחַ אֶת הַהֶרְגֵּל´,
שֶׁרָאָה אוֹר בְּ´מוֹדָן´.
שִׁירְלִי כָּתְבָה גַּם אֶת הַסֵּפֶר ´חֲשִׁיבָה חִיּוּבִית כְּדֶרֶךְ חַיִּים´
שֶׁרָאָה אוֹר בְּ´מוֹדָן´.

המלצה של אפרת:
נתקלתי בספר הזה ממש במקרה,
משהו בשם תפס אותי חזק כי מי מאכיל דגים בטופי? ההבטחה היתה מעניינת -
חשיבה חיובית לילדים אז קניתי. אביתר ואלה היו צעירים מההמלצה לקריאה על גבי הספר עצמו אז התחלתי לקרוא.
סיפורים קצרים על חוויות כל כך יומיומיות ומאתגרות, שצמד הכותבות המוכשרות באמצעותן משיגות בעיני שתי מטרות:
1. מנרמלות לי. מלשון - נורמלי. גורמות לי להרגיש שהילד שלי לא מגזים במיוחד בתגובה שלו לסיטואציה שבה נתקל אלא שזה נורמלי, הנה! עובדה! כתבו על זה ספר.
2. נותנות כלי. מעשי. מוחשי או דמיוני, מציעות קווים לשיחה ופתרון ובעיקר לשינוי גלגלי המחשבה המחודשת של הילד על משהו מאכזב שקרה (מישהו שפגע בו, טיול שנתי שלא יכול היה לצאת אליו כי היה חולה, מתנת יום הולדת שהביא לילדת יום הולדת והיא לא אהבה ועוד ועוד) כמו שאמרתי. סיטואציות של כולנו.
חשבתי שהספר הזה מיועד לאביתר ואלה,
גיליתי שגם אני לוקחת משם לא מעט,
הכי הכי את בועת ההגנה!

ממליצה בחום לקרוא קודם קריאה ראשונה, להכיר את המקרים המופיעים בספר עם הילד גם מבלי שחווה את המתואר בו.
לדובב את הילד באמצעות שאלות:
מה היית עושה אם זה היה קורה לך?
פעם זה קרה לחברה שלך?
מה היית מציעה לילדה בסיפור?
מה את חושבת על מה שקרה?
הזדמנות פז להציץ לעולם הפנימי של הילדה או הילד וכמובן ליצוק לתוכו ערכים משלנו לצד הכלים המופלאים שהספר מציע.